Постојањем потребе породице за збрињавањем мале деце за време радних обавеза њихових родитеља и за пружањем помоћи породици у остваривању њене репродуктивне, заштитне, емоционалне, социјалне, васпитне и економске функције, као и задовољавање дечјих развојних потреба, основни су услови за оснивање и постојање предшколских установа.
Њиховом делатношћу, поред пружања помоћи породици, обезбеђују се и социјална сигурност и социјализација деце, уједначавње услова за њихов развој, подстицање њихових развојних могућности, одогаварујућа заштита деце изложена разним облицима ризика и посебна заштита деце ометене у развоју.
Основни разлози за заснивање и постојање предшколских установа и наведени циљеви који се постижу њиховом делатношћу одређују њихов социјални карактер.
Основни циљеви социјалног рада у прешколској установи су:
- помоћ породици око подизања, васпитавања и заштите деце;
- допринос социјалној сигурности и стабилности породице;
- допринос остваривању социјалних права и правде за децу;
- превенција социјалних проблема деце на најранијем узрасту;
- неговање и усвајање хуманистичких вредности;
- постизање оптималне усклађености између потребе породице и деце;
- пружање услуга породицама и деци одговарајућим облицима рада;
- идентификовање потребе родитеља за разним моделитетима дневне бриге о деци предшколског узраста;
- мобилизација одговарајућих друштвених ослонаца за развој деце;
- учешће у пријему деце;
- информисање породице о правима деце и родитеља у систему друштвене бриге и социјалне заштите;
- упознавње и проучавање у сарадњи са васпитачима социјалних индикација које поспешују или осујећују напредовање васпитне групе;
- праћење односа васпитне групе према новопримљеној деци и другим васпитним групама и предузимање одговарајућих мера у сарадњи са васпитачима;
- организовање индивидуалног рада са родитељима (рад у саветовалишту за родитеље);
- предузимање одговарајућих облика заштите и услуга социјалног рада за поједину децу која живе у неповољним условима;
- учешће социјалног радника у решавању породичних проблема, самостално и у заједници са другим стручњацима;
- рана идентификацију деце са сметњама у развоју, а онда пружање подршке и помоћи детету и породици.